انجمن علمی مهندسی حرارتی برودتی ایران

بسمه تعالي

اساسنامه انجمن علمی مهندسی حرارتي و برودتي ايران

فصل اول – كليات و اهداف

ماده1: بمنظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علمي و فنآوري تأسيسات حرارتي و برودتي و توسعه كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه هاي تأسیسات حرارتی و برودتی، انجمن تأسيسات حرارتي و برودتي كه از اين پس در اين اساسنامه انجمن ناميده مي شود، تشكيل مي­گردد.

ماده 2: انجمن مؤسسه اي غيرانتفاعي است و در زمينه هاي علمي و پژوهشي و فني فعاليت
مي كند و از تاريخ ثبت داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيئت مديره آن نماينده قانوني انجمن مي باشد.

ماده 3: مركز انجمن در شهر تهران مي باشد و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمنهاي علمي مي تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود.

تبصره: هيئت مديره مي تواند در صورت لزوم نسبت به تغيير نشاني مركز اصلي انجمن اقدام كند به شرط آنكه موضوع در روزنامه رسمي كثيرالانتشار اعلام شود و كتباً به اطلاع كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري برسد.

ماده 4: انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران است.

فصل دوم – وظايف و فعاليتها:

ماده 5: به منظور نيل به هدفهاي مذكور در ماده (1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد.

1-5- انجام تحقيقات علمي و فرهنگي در سطح ملي و بين المللي با محققان و متخصصاني كه به گونه اي با علم فنآوري تأسيسات حرارتي و برودتي سر و كار دارند.

2-5- همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري و اجراي
طرح ها و برنامه هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن.

3-5- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز

4-5- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و فني

5-5- برگزاري گردهمايي علمي در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي

6-5- انتشار كتب و نشريات علمي

فصل سوم – انواع و شرايط عضويت

1-6- عضويت پيوسته

مؤسسان انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه كارشناسي ارشد در رشته هاي علوم و مهندسي (برق، مکانیک، فیزیک، شیمی و غیره) و رشته هاي وابسته باشند، مي توانند به عضويت پيوسته درآيند.

2-6- عضويت وابسته:

اشخاصي كه داراي درجه كارشناسي هستند و مدت 5 سال به نحوي در يكي از رشته هاي مذكور در بند 1-6 شاغل باشند.

3-6- عضويت دانشجويي:

كليه دانشجوياني كه در رشته هاي علوم و مهندسي (برق، مکانیک، فیزیک، شیمی و غیره) به تحصيل اشتغال دارند.

4-6- عضويت افتخاري:

شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينه هاي مهندسي مربوط به تأسيسات حرارتي و برودتي حائز اهميت خاص باشد، يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاي مؤثر و ارزنده اي نموده باشند.

5-6- اعضاي مؤسسات (حقوقي)

سازمانهايي كه در زمينه هاي علمي و پژوهشي مربوط فعاليت دارند مي توانند به عضويت انجمن درآيند.

تبصره1: افراد داراي درجه كارشناسي در يكي از رشته هاي مذكور بند 1-6 مي توانند با تصويب هيئت مديره به عضويت پيوسته انجمن درآيند.

تبصره2: اعضاي موسساتي به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب مي شوند.

ماده 7: هر يكي از اعضاء سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين مي گردد بعنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.

تبصره 1: پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نمي كند.

تبصره2: اعضاي افتخاري انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند.

ماده 8: عضويت در يكي از موارد زير خاتمه مي يابد:

1-8- استعفاي كتبي

2-8- عدم پرداخت حق عضويت سالانه

تبصره: تأييد خاتمه عضويت با هيئت مديره است.

فصل چهارم – اركان انجمن

ماده 9-اركان اصلي عبارتند از:

الف: مجمع عمومي                  ب: هيئت مديره                         ج: بازرس

الف: مجمع عمومي

ماده 10- مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق العاده تشكيل
مي شود.

1-10- مجمع عمومي عادي سالي يكبار تشكيل مي شود و با حضور يا رأي كتبي نصف بعلاوه يك كل اعضاي پيوسته انجمن رسميت مي يابد و تصميمات با اكثر آراء معتبر است.

2-10- مجمع عمومي فوق العاده در مورد ضروري با دعوت هيئت مديره يا بازرس (بازرسان) و يا با تقاضاي كتبي يك سوم اعضاي پيوسته تشكيل مي شود.

3-10- در صورتي كه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومي رسميت نيافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می­شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت. در ضمن اخذ آراء می­تواند بصورت مکاتبه­ای براساس آئین­نامهای که توسط هیأت مدیره تدوین می­شود انجام شود.

تبصره1: دعوت براي تشكيل مجامع عمومي به صورت كتبي يا آگهي در روزنامه كثيرالانتشار است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاي پيوسته برسد.

تبصره 2: يك سوم اعضاي پيوسته مي توانند مستقيماً اقدام به دعوت براي تشكيل مجمع عمومي فوق العاده نمايند مشروط بر اينكه هيئت مديره و نيز بازرس انجمن به تقاضاي ايشان پاسخ منفي داده باشد و در چنين حالتي، ايشان بايد در آگهي دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هيئت مديره يا بازرس تصريح نمايند.

تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومي منحصراً موضوعي خواهد بود كه در تقاضانامه ذكر شده است.

تبصره 4: شرايط تشكيل مجمع عمومي فوق العاده همانند شرايط تشكيل مجمع عمومي عادي است و تصميمات دو سوم آراء معتبر است.

ماده 11: وظايف مجامع عمومي

الف- مجمع عمومي عادي

–          انتخاب اعضاي هيئت مديره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بيش از يك بازرس اصلي)

–          تصويب خط مشي انجمن

–          بررسي و تصويب پيشنهادات هيئت مديره و بازرس (بازرسان)

–          تعيين ميزان حق عضويت

–          عزل هيئت مديره و بازرس (بازرس)

–          بررسي و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينه هاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن

ب – مجمع عمومي فوق العاده

–          تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه

–          تصويب انحلال انجمن

تبصره1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوقالعاده با حضور نماینده تام­الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می­یابد.

تبصره2: مجامع عمومي توسط هيئت رئيسه اي مركب از يك رئيس، يك منشي و دو ناظر اداره
مي شوند.

تبصره3: اعضاي هيئت رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب مي شوند.

تبصره 4: اعضاي هيئت رئيسه نبايد از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هيئت مديره و بازرس كانديدا كرده اند.

پ – هيئت مديره

ماده 12: هيئت مديره انجمن مركز از پنج نفر عضو اصلي و دو نفر عضو علي البدل است كه هر سه سال يكبار با رأي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب مي شوند.

1-12- هيچيك از اعضا نمي توانند بيش از دو دوره متوالي به عضويت هيئت مديره انتخاب شوند.

2-12- حداكثر دو عضو مشمول قاعده مذكور در صورت كسب بيش از آراء حاضرين در جلسه مي­توانند براي يك دوره ديگر به عضويت هيئت مديره درآيند.

3-12- عضويت در هيئت مديره افتخاري است.

4-12- هيئت مديره حداكثر تا يك ماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با رأي كتبي نسبت به تفكيك وظايف خود اقدام مي نمايد.

5-12- كليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضاي رئيس هیأت مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه هاي رسمي با امضاي رئيس هیأت مدیره يا نايب رئيس معتبر است.

6-12- هيئت مديره موظف است بر حسب نياز هر يك ماه يكبار تشكيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه يا تلفن با تاريخ تشكيل جلسه هيئت مديره حداقل سه روز است.

7-12- جلسات هيئت مديره با حضور اكثريت اعضا رسميت مي يابد و تصميمات متخذه با اكثريت آراي موافق، معتبر است.

8-12- كليه مصوبات هيئت مديره ثبت و پس از امضاي اعضا دردفتر صورتجلسات هيئت مديره نگهداري مي شود.

9-12- شركت اعضاي هيئت مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيئت مديره تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب در حكم استعفاي عضو غايب خواهد بود.

10-12- در صورت استعفا، بركناري يا فوت هر يك از اعضاي هيئت مديره، عضو علي البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.

11-12- شركت بازرس (بازرسان) در جلسات هيئت مديره بدون داشتن حق رأي مجاز است.

ماده 13: هيئت مديره نماينده قانوني انجمن مي‎باشد و وظايف اختيارات آن به شرح زير است:

1-13- اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي

2-13- تشكيل گروه‎هاي علمي انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها

3-13- هيئت مديره مي‎تواند هر اقدام و معامله‎اي را ضروري بداند در مورد نقل و انتقال اموال غيرمنقول و تبديل به احسن يا ترهين و فك رهن و استقراض به استثناي واگذاري قطعي اموال غيرمنقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است انجام مي‎دهد.

4-13- جز درباره موضوعاتي كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومي است، هيئت مديره كليه اختيارات لازم براي اداره امور را به مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجام دارا مي‎باشد.

5-13- تهيه گزارش سالانه و تنظيم ترازنامه مالي و صورتحساب درآمدها و هزينه‎هاي انجمن براي تصويب در مجمع عمومي و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

6-13- اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي يا حقوقي در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و حق توكيل به غير.

7-13- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع علمي داخلي و خارجي

8-13- اجراي طرحها و برنامه‎هاي علمي در چارچوب وظايف انجمن

9-13- جلب هدايا و كمكهاي مالي

10-13- اهداي بورسهاي تحقيقاتي و آموزشي

11-13- اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور

12-13- ارسال گزارشهاي لازم به كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

13-13- هيئت مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان دوره تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيئت مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون انجمن‎هاي علمي ارسال نمايد.

تبصره: هيئت مديره پيشين تا تاييد هيئت مديره جديد از سوي كميسيون انجمن‎هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.

ج- بازرس (بازرسان)

ماده 14: مجمع عمومي عادي يك نفر را بعنوان بازرس اصلي و يك نفر را بعنوان علي‎البدل براي مدت دو سال انتخاب مي‎نمايد.

تبصره: انتخاب مجدد بازرس يا بازرسان بلامانع است.

ماده 15: وظايف بازرس يا بازرسان به شرح زير است.

1-15- بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي

2-15- بررسي گزارش سالانه هيئت مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي

3-15- گزارش هر گونه تخلف هيئت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي

تبصره: كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غيرمالي را در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوي هيئت مديره براي بررسي در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گيرد.

فصل پنجم- گروههاي علمي انجمن

ماده 16: انجمن مي‎تواند گروه‎ها و كميته‎هاي زير را تشكيل دهد كه براساس شرح وظايفي كه از سوي هيئت مديره براي آنها تعيين شود به فعاليت مي‎پردازند.

1-      گروههاي تخصصي

2-      كميته آموزش و پژوهش

3-      كميته انتشارات

4-      كميته آمار و اطلاعات

5-      كميته پذيرش و روابط عمومي

6-      كميته گردهمايي‎هاي علمي

1-16- انجمن مجاز به تشكيل گروهها و كميته‎هاي ديگري برحسب نياز احساس مي‎شود، نيز مي‎باشد.

فصل ششم- بودجه و مواد متفرقه

ماده 17: منابع مالي انجمن عبارتند از:

1-17- حق عضويت اعضاء

2-17- درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاوره‎اي و فروش كتب و نشريات علمي

3-17- دريافت هدايا و كمكها

4-17- كليه عوايد و درآمدهاي انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.

ماده 18: درآمدها و هزينه‎هاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال مي‎شود.

ماده 19: كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانكهاي كشور نگهداري مي‎شود.

ماده 20: سال مالي انجمن عبارت است از اول فروردين­ماه هر سال لغايت پايان اسفندماه همان سال شمسي.

ماده 21: هيچ يك از موسسين يا صاحبان سرمايه حق برداشت يا تخصيص هيچگونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يك آنها نمي‎توانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمايند.

ماده 22: كليه مدارك و پرونده مالي و غيرمالي مرتبط با فعاليتهاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن نگهداري مي‎شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت با ساير مراجع صلاحيت‎دار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده 23: هر گونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معتبر است.

ماده 24: انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروه‎ها و احزاب سياسي را ندارند.

ماده 25: در صورت تصويب انحلال انجمن در مجمع عمومي همان مجمع هيئت تسويه‎اي را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد. هيئت تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهيها كليه داراييهاي منقول و غيرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به يكي از موسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند.

ماده 26: اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 26  ماده، 48 زيرماده و 17  تبصره در جلسه مورخ مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد.